fredag 3 april 2009

Ferming

I slutet av april verkar det vara dags för fermingar, konfirmation, här på Island. Det är en mycket stor sak. Alla tidningar är fulla av annonser med förslag på vad man kan ge till konfirmanderna. En Macbook är ett förslag. En säng ett annat. Hade man som svensk kommit dragande med en liten Frödingdiktbok kan man anta att konfirmanden inte bara skulle bli besviken, utan också undra om man var helt bakom flötet.

Konfirmanden skall också preppas till tänderna. Veckotidningarna är fulla av bildreportage på hur man förvandlar sin fjortonåriga dotter till fotomodell inför konfirmationen. Fantastiska balfrisyrer och avancerade sminkningar. Barnen ser ut som små brudar.

Jag har gått miste om något i min egen svenska uppväxt, den saken är klar.

1 kommentar:

  1. Jag lider med dig! Men när du kommer hem så lovar jag att fixa en finfin frisyr på dig och sminka dig riktigt snyggt och så kan du få min gamla säng (eller i alla fall bäddmadrassen) så ska du se att allt känns bättre.
    Det är aldrig försent!

    SvaraRadera