fredag 6 mars 2009

Animism

Nu reser jag. Man kan blogga i farten numera. Jag är alltså fortfarande inte borta, men absolut inte hemma.

Det finns folk som tror att det bor andar i tingen. Att träd, stenar och platser är besjälade. De har naturligtvis rätt. I alla fall gäller detta för hemma. Det är just det som gör hemma till hemma.

En gatukorsning hemma är inte bara en gatukorsning, utan den plats där jag tappade halva ananassplitten i förra vinterns grus, så att den inte gick att äta upp. Motorvägen är scenen för en punktering (lagades med gummigegga på sprayplaska – de verkstan inte nöjda med sådant förfarande). Vid bron såg jag en bäver.

Borta gäller andra regler. En trottoar är en trottoar är en trottoar är aldrig platsen där jag fick ett roligt besked, träffade en avlägsen släkting, eller sprang förbi för att hinna till ett viktigt möte. Det är just det som är felet med borta.

För att få mening måste allting borta fyllas med mening och det blir ett fasligt sjå.

6 kommentarer:

  1. Välkommen bort! Får man fråga vid vilken bro det sågs en bäver? Själv ska jag skåda berguv på Ullevi på söndag då det är allmän uvvisning kl. 12.00. Det är ingen hejd på de vilda djuren. Eller så är de bara snåla och vill titta på sport och se poporkestrar gratis.

    Jag hoppas också att det har kommit till din kännedom att Götlaborg ska få ett stort och glänsande hjul vid Operan! Mina namnfavoriter som göteborgarna har producerat är Nya nya Varvet, Tur i O-turen och Kajhjul 8.

    Lev och må i och på Island!

    SvaraRadera
  2. Avlägsen släkting? Har vi sånna? Jag skulle inte känna igen dom.
    Om du vill så kan jag åka över till Island och ställa mig i ett gathörn och vänta på att du ska hitta mig. Ska vi säga så?
    Men du får lova att ta hand om mig då, för jag kommer antagligen vara både kall och lite rädd.

    SvaraRadera
  3. Det här med släktingen får ju en att undra hur mycket mer som är ren fiktion...

    SvaraRadera
  4. C.:Kanske inte så avlägsen. Jag anonymiserar. Och du är välkommen!
    A.: Se meddelande till C. ovan. Samt betänk postmodernismen.

    SvaraRadera
  5. Du kanske borde göra som Hemingway, Greene och de andra. Jag menar, skaffa dig ett stamställe, café eller så, där du alltid sitter och kan beskriva hur islänningarna rör sig och beter sig i förhållande till din trygga punkt. Du och ditt perspektiv är givet.

    SvaraRadera
  6. Nu blev det svårt! Med postmodernismen, menar jag. Fast jag kommer gärna, till gathörnet.

    SvaraRadera