måndag 9 mars 2009

Dryckeskultur

Den isländska motsvarigheten till Pucko heter Kókómjólk. Den serveras inte som sin svenska kusin på glasflaska, utan levereras i fyrkantig tetrapack med sugrör. På förpackningen står en glad och förmodat chokladfärgad katt och spänner musklerna.

Vad som är konstigt är att fullvuxna människor dricker Kókómjólk till sitt nesti, lunchmatsäcken. Där sitter de och slurpar ur kattpaketet, som om vände sig inte såväl innehåll som omslag till barn i yngre skolåldrar.

Jag har tagit denna konsumtion som intäkt för att det är fritt fram för barnmat på arbetsplatsen. Jag dricker Svali till lunch. Det är som Festis, men med en glad apelsin på framsidan, iförd byggnadshjälm, bärande på diverse verktyg.

Det intressanta är att jag inte vet om det är comme il faut att dricka Svali som vuxen. Det är fullt möjligt att det endast är Kókómjólk som passerar. Kanske gör jag mig till spektakel varje lunch. Kulturella koder är omöjliga att knäcka.

2 kommentarer:

  1. Vad får du om du beställer en Pucko i korvmojjen?
    En stockholmare!
    Hahahaha!

    SvaraRadera
  2. En dryck som väl platsar i sammanhanget men som jag aldrig mött i levande livet är plingad pucko = mikrad pucko!

    SvaraRadera