tisdag 17 mars 2009

Tiden är min fiende

Tidsuttryck är helt omöjliga. Det beror dels på att det är svårt att veta vilket kasus det skall vara efter prepositionerna i tidsuttryck. Dels beror det på att tidsuttryck har siffror i sig och siffror mellan ett och fyra böjs i femininum, maskulinum och neutrum, alla kasus. Siffran ett böjs i plural också, så där blir det 24 former att dribbla med.

Väldigt ofta när folk skall småprata med mig så frågar de:

- Hur länge stannar du?
- Hur länge har du varit här?
- När åker du till Sverige?

Jag försöker hitta omskrivningar.

- Jag åker hem i april. (Betydligt lättare än "om en knapp månad".)
- Jag kom i februari. (Nämner inget om att det närmare bestämt var den fjärde, av skäl som lätt inses).
Men så går jag bet. Om man skall åka "om några dagar", kan man inte svara: "Jag åker i mars". Det verkar inte klokt.

Att jag har problem med tiden här på Island har väl inte undgått någon. Men det är bedrövligt att det skall ta sig så konkreta uttryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar