fredag 6 februari 2009

Krónur

Hela hösten har man kunnat läsa i svenska kvällstidningar om hur billigt det har blivit på Island. 50% billigare har journalisterna ropat ut. Men då får man ta med i beräkningen att innan det gick så illa för Island, så var priserna 100% högre än i Sverige, så det går jämt ut eller hur det nu funkar med procent.

Island dras också med en rejäl inflation. Så den som åker hit för att göra ett klipp på i-pods eller någotsomhelst kan känna sig lite besviken. Men utsikten får man på köpet.

I morse, när jag åkte buss, som jag ju gillar, var det fortfarande kolsvart ute, så det enda jag såg var reklamskyltarna på hållplatserna. Man kunde få ett särdeles fint erbjudande på pizza. Bara 1998 ISK. Om man vet att man får ungefär 7 ISK för 100 svenska kronor, så kan man räkna ut att det inte är en så väldigt billig pizza.

Var journalisterna nånsin här och spanade in prislapparna? undrar jag. Jag undrar också hur folk här egentligen klarar sig. Antagligen äter de inte så mycket pizza.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar