lördag 7 februari 2009

Nyckelord

Jag var och simmade idag i en av de otaliga utomhuspooler som finns här, trots minusgraderna. I badhuset var skåpen i omklädningsrummen organiserade så, att man bara fick en chans. En polett, ett varv med nyckeln och sen, om man var tvungen att öppna igen, så hade poletten ramlat ned i en liten låst box och man kunde inte låsa igen.

Jag låste naturligtvis. Oc behövde sen öppna igen. Och fick sedan möjlighet att öva min isländska genom att förklara att jag hade låst och öppnat och nu kunde jag inte låsa igen. Många problem här. Det är något lurigt med dörrar på isländska. Något med själva dörröppningen och dörrbladet. Och så är det det här med kasus.

Jag fick en ny polett i alla fall, så det måste ju varit några rätt.

Jag vet inte om jag gör framsteg, eller om jag bara har tröttnat på att försöka prata som folk och babblar på, med eller utan ackusativböjning. Eller om det möjligen är så att det faktum att jag har börjat babbla på är själva framsteget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar