söndag 15 februari 2009

Personnummer

Eftersom jag inte direkt är turist här, så måste jag ibland ta del av samhälleliga saker. Det kan vara filmuthyrning, bibliotkskort och sånt. I värsta fall blir jag någon gång under våren tvungen att gå till läkare eller tandläkare. Det kan man inte utan kennitala. Kennitala är en sorts personnummer. Jag minns att jag hade ett sånt förra gången jag var här. Det berättigade mig till arbete och lånekort och studieplats och en del annat.

Nu är det dags igen. Jag skall bege mig till folkbokföringen och låta mig skattskrivas. Få man då betala skatt här tro? Det blir i så fall ett klipp: svensk lön på krIsland smäller högt och skatterna på Island är lägre än i Sverige. Men jag tror att det finns nån hake. Vilken och hurudan kommer jag att bli varse nu i veckan, var så säkra.

Det vore snällt om jag fick skatta här. De har ju ebb i kassan, och jag vill gärna hjälpa till.

1 kommentar: